Na pozici nejhodnotnější automobilky světa se v minulých týdnech po oznámení ekonomických výsledků ve 4. kvartále loňského roku dostala americká automobilka Tesla. Podrobný pohled do účetních výkazů ale ukazuje, že jen díky prodeji tzv. emisních kreditů. Uvádí se to v článku na serveru Autoforum.cz (viz ZDE).
Výroba elektromobilů opět ve ztrátě
Zisk Tesly za čtvrtý kvartál činil 105 milionů dolarů (2,4 miliardy korun). To samozřejmě není špatné, nicméně ve srovnání s posledním čtvrtletím roku 2018 se jedná o 25% propad. Co je však mnohem podstatnější, Tesla není v plusu díky prodeji aut, ale rozhodující posun do černých čísel přináší až prodej tzv. emisních kreditů. Ten totiž naopak meziročně vzrostl, a to o 40 procent na 133 mil. USD (3,05 mld. Kč). Stačí přitom dát tato dvě čísla vedle sebe, a je rázem jasné, že bez ekokreditů by Tesla byla již opětovně ve ztrátě. Emisní kredity jsou obdobou emisních povolenek, které známe z Evropy a jsou podporou vlády amerického státu Kalifornie ekologickým výrobcům aut.
Akciová bublina
Investoři tak během obchodování po uzavření burz vyhnali cenu jedné akce až na 654 dolarů (cca 14 800 Kč). Přitom ještě loni v červnu byla jedna akcie k mání za méně než 180 USD (asi 4 100 Kč) za kus. Jedná se však o klasický případ akciové bubliny, kdy nereálná očekávání investorů vyhnaly akcie Tesly do výše, která není adekvátní skutečné ekonomické (ne)výkonnosti firmy. Tyto příklady známe z nedávné historie, jak z období poslední krize v letech 2008-2009, tak předtím z doby tzv. “internetové bubliny” v letech 1996-2001, kdy nereálná očekávání investorů vyhnala do výšin akcie pro změnu internetových firem.
Rudolf Hruboň