Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj; Foto: Profil V. Zelenského na sociální síti

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj; Foto: Profil V. Zelenského na sociální síti

Zahraniční

CENZURA: Ukrajinský prezident zakázal vysílání opozičních televizních stanic

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj svým dekretem na pět let zakázal vysílání opozičních televizních stanic, uvedla ve středu agentura DPA s tím, že jde o „bezprecedentní rozhodnutí“. Jde mimo jiné o stanice 112, NewsOne a ZiK. Uvádí se to v článku na serveru německé veřejnoprávní stanice Deutsche Welle (viz ZDE).

Šíří údajně “ruskou propagandu”

Záminkou pro zákaz se stalo to, že tyto stanice údajně šíří “ruskou propagandu”. Ty jsou podle listu Ukrajinska pravda pokládány za televize opozičního politika Viktora Medvedčuka, považovaného za spojence ruského prezidenta Vladimira Putina. Zelenskyj svým dekretem uvedl v platnost sankce, schválené v úterý bezpečnostní radou státu.

Zakázané televize, které patří mediálnímu holdingu Novosti, označily ve společném prohlášení sankce za „politické zúčtování s nepohodlnými médii“ pod smyšlenou záminkou. Jsme odhodláni bojovat za své právo vysílat pro Ukrajince a přinášet pravdu občanům,“ uvedla ve středu televize 112 s tím, že Ukrajinci ji a další zakázané stanice nadále mohou sledovat na serveru YouTube. Sankce nařizují odnětí vysílacích licencí a frekvencí a zablokování účtů, a to po dobu pěti let. „V hlavním městě Kyjevě byly kanály ZiK, NewsOne a 112 okamžitě vypnuty,“ uvedla DPA.

Bezprecedentní útok na svobodu slova

Úřady zákaz opozičních televizí vysvětlily údajným ohrožením národní bezpečnosti a šířením “ruské propagandy.” Zakázané stanice totiž vyjadřovaly názory strany Opoziční platforma, která má oporu mezi voliči na převážně ruskojazyčném východu a jihu země. Podle nedávných průzkumů veřejného mínění by v případných parlamentních volbách mohla získat postavení druhé nejsilnější strany. „Ukrajina byla dříve považována za relativně liberální zemi mezi bývalými sovětskými republikami, pokud jde o svobodu tisku a projevu,“ dodala DPA.

„Probudili jsme se dnes v jiné zemi. Během noci – ďáblové vždy řádí v noci – poprvé za celou dobu existence nezávislé Ukrajiny vypnuli hned tři populární zpravodajské televize najednou,“ prohlásil v parlamentu místopředseda Opoziční platformy Vadym Rabinovyč podle listu Ukrajinska pravda. Zelenskyj podle něj potlačováním svobody slova zpochybnil evropskou budoucnost Ukrajiny. Zákaz televizí nezávislých na nynější vládě přirovnal k pálení knih v éře fašismu.

Cenzura na Ukrajině

Od prozápadního převratu v roce 2014 byly na Ukrajině zakázány již tisíce “závadných” uměleckých děl. Jedná se o knihy, filmy a televizní pořady. Jediným jejich “prohřeškem” je to, že mají něco společného s Ruskem. V roce 2015 vstoupil na Ukrajině v platnost zákon, který umožňuje zakázat filmy a televizní pořady. Dle zákona se zákaz vztahuje na všechny “militaristické” filmy a televizní pořady vyrobené po roce 1991, stejně jako na veškerou ruskou televizní a filmovou produkci vytvořenou po roce 2014. Ukrajinský režim se díky tomu umisťuje na jednom z nejhorších míst ve světovém žebříčku cenzury.

Zpracoval Rudolf Hruboň