Firma Brano a.s. v Hradci nad Moravicí; Foto: firmy.cz

Firma Brano a.s. v Hradci nad Moravicí; Foto: firmy.cz

Domácí

ČÍNA: Co je české, už není žádoucí. Další naše firma má problémy

Další česká firma, která začíná mít problémy na čínském trhu po návštěvě předsedy senátu Miloše Vystrčila na Tchaj-wanu je Brano Group podnikatele Pavla Juříčka. V ohrožení jsou připravované zakázky za 200-250 milionů korun. Uvádí se to v článku na serveru Seznam Zprávy (viz ZDE).

Nešťastná návštěva

„Automobilky nám začínají naznačovat, že nás mohou nahradit čínskými dodavateli. I když máme dvě fabriky na území Číny, tak jsme chápáni jako firmy s českým vlastníkem,“ vysvětluje Pavel Juříček. „Ta cesta byla nešťastná. Čína má přes miliardu obyvatel, některé věci si nemůžete dovolit už z podstaty,“ vysvětluje svůj postoj k Vystrčilově politice Juříček.

Dvanáct pianin je jen začátek

Petrof přivezl do Číny první piáno přesně před 80 lety. Letos tam směřuje celá třetina produkce. To se ale může změnit, bojí se ředitelka rodinné firmy Zuzana Ceralová Petrofová. : „Tohle je jen začátek. Zářijový kontejner je zrušený a další objednávky nechodí. Všichni odběratelé mlčí. Vyčkávají, jaké opatření přijme čínská vláda.“ Exportéři jsou nervózní napříč obory: „Čekáme, kdy Čína spustí odplatu,“ říká Jiří Grund, předseda Asociace exportérů.

Odveta nebude řízena státem

Podle znalce čínského podnikatelského prostředí Tomáše Hülleho ale Peking do oficiálních sankcí proti Česku nepůjde: „Nemám indikaci, že by Čína sáhla k formálním sankcím na české zboží. Bude to na neformální úrovni, sami podnikatelé budou opatrní.“ To potvrzuje i Juříček, jehož dvě továrny dodávají díly automobilkám sídlícím na čínském území: „Zahraniční automobilky jsou ovládané Číňany, stát jim nic nemusí nařizovat, oni to mají v sobě.“

Tchaj-wan Čínu nenahradí

„Jedna přeprodaná dodávka nám nepomůže,” reagovala na zprávu o tom, že pianina, která odmítla Čína, má koupit miliardář Karel Komárek, majitelka firmy Petrof. “Jde o to, jestli obnovíme důvěru s čínskými partnery. Posledních 15 let jsme na Tchaj-wan neprodali ani kus. Zájem byl maximálně o použité zboží,“ odmítá Petrofová. Zároveň se v narážce na Vystrčilovo heslo ohrazuje proti výtkám, že si vybrala groše namísto principů.

Rudolf Hruboň