Ilustrační foto: Pixabay.com

Ilustrační foto: Pixabay.com

Magazín

ELEKTROMOBILY: Cena dobíjení jde rychle nahoru, provoz už není výhodnější

Dobíjení elektromobilů, které mělo být jednou z hlavních výhod proti konvenčním vozům, rychle zdražuje. Už několik dodavatelů nabíječek oznámilo razantní zvýšení cen a dobití vozu začíná být výrazně dražší než jízda s vozy s benzinovým či naftovým motorem. Uvádí se to v článku na serveru Info.cz (viz ZDE).

Investoři začínají chtít zisky

Ve čtvrtek oznámil zvýšení cen jeden z největších evropských provozovatelů takzvaných rychlodobíječek – společnost Ionity. Za každou kilowatthodinu nově majitelé elektromobilů zaplatí 0,79 eura, tedy zhruba 21 korun. Jeden kilometr u elektromobilu (podle stylu jízdy) tak může vyjít i na pět korun a více, což je i několikanásobek oproti provozu auta s naftovým či benzinovým motorem. Kromě Ionity zdražení oznámil už před několika týdny i E.ON, který má rovněž nabíječky i v Česku. Pokud zákazník bude u E.ON dobíjet nejvyšší rychlostí, zaplatí až 13 korun za kWh. Výrazně zdražuje i ČEZ, který zrušil takzvané paušální platby a bude od konce ledna účtovat za skutečně spotřebované kWh. Zdražení je vyvoláno situací na trhu. Jednotlivé společnosti do budování sítě stanic musí investovat nemalé prostředky, cena elektřiny přitom citelně roste a roste i spotřeba.

Přijatelnější ceny jen na smlouvu

Všichni významní poskytovatelé dobíjení elektromobilů tak nabízejí přijatelnější ceny jen v případě uzavření smluv na paušální platby, tzn. pokud bude zákazník využívat téměř výhradně jen jednu síť dobíječek. Žádná ze sítí ale dosud nepokrývá území dostatečně hustou sítí vlastních nabíjecích stanic, takže v případě delších cest je majitel elektromobilu nucen využívat i dobíječky jiných provozovatelů. Výhodnější také zatím zůstává dobíjení doma.

Rudolf Hruboň