Repro: tns-aisa.cz

Repro: tns-aisa.cz

Domácí

KOMENTÁŘ: “Věřím jen té statistice, kterou jsem sám zfalšoval…”

Téměř každý týden nás média konfrontují s výsledky různých průzkumů veřejného mínění. Už jsme si zvykli na to, že rozdíly výsledků některých z nich jsou až nápadně rozdílné…

Renomované agentury zabývající se výzkumy veřejného mínění by měly používat standardizované metody, které by měly zajistit, že jejich výsledky by se neměly lišit od konkurenčních agentur více než o tzv. statistickou chybu.

Bohužel, na trhu se objevuje čím dále více společností, které se chtějí prosadit oproti konkurenci hlavně cenou, což s sebou nese omezování nákladů spojených se sběrem statistických dat atd.. Důsledkem jsou údaje, které jsou zatíženy větší statistickou chybou.

Dalším důvodem velkých rozdílů výsledků průzkumů je lobistické ovlivňování některých agentur, což naznačily např. uniklé e-maily premiéra Sobotky, resp. jeho poradce Oto Novotného. Snaží se výsledky zejména předvolebních průzkumů pozměnit ve prospěch konkrétních politických subjektů.

Těžko říci, co stálo za velkým rozdílem ve výsledku na čele žebříčku politických stran v aktuálně zveřejněných průzkumech agentur Median a Aisa. Ale rozdíl 6% ve volebních preferencích vítězného hnutí ANO je určitě více než jen statistická chyba…

Vším tímto trpí pověst hlavně solidních agentur, které jsou poškozovány činností nekalé konkurence. Bohužel se ukazuje, že výrok, který údajně pronesl kdysi Winston Churchill a který je uveden v titulku tohoto článku, je asi stále aktuální…

Napsáno pro Bigbloger.lidovky.cz

Rudolf Hruboň

One Comment

  1. Vladimír says:

    Agentury se ptají převažně střední třidy a inteligence ktera je na vyšších mistech moci. A
    nas obyčejne lidí obchazejí.Pokud pujde k volbam 70’/, občanu budou se agentury divit.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.