Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík; Foto: Repro YouTube Regionální Televize

Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík; Foto: Repro YouTube Regionální Televize

Domácí

VYJÁDŘENÍ: Exministr Vladimír Kremlík o jeho vztahu s Andrejem Babišem

Bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík se na svém účtu na sociální síti vyjádřil ke své spolupráci s Andrejem Babišem. Jeho vyjádření přejímáme v plném znění.

Jeho tempu nelze prakticky stačit

Jsem často dotazován na můj osobní vztah s Andrejem Babišem. To je nepochybně zajímavé téma. Šlo o čistě pracovní vztah, nikdy jsme nebyli v přátelském či užším vztahu. Pan Babiš je neuvěřitelně pracovitý. Jeho tempu nelze prakticky stačit. Není pravdou, že s panem Babišem nelze vést diskusi. Naopak, lze jej i přesvědčit. Máte na to však jen několik vteřin, ale lze to. Pan Babiš vždy slyší na čísla, kolik to bude stát a jaký bude přínos. Andrej Babiš pohrdá slabochy a přitakávači, musíte na něj často zvýšit i hlas. Tomu on rozumí. Musíte předkládat fakta a hovořit srozumitelně a stručně. Pan Babiš mi například nikdy nebránil, abych zastavil podezřelé transakce, i když za ně lobovali lidé, kteří k němu mají blízko. A že jsem několik takových musel zastavit. Měl jsem v tomto vždy jeho podporu. V těchto věcech byl vždy nekompromisní vůči všem. To se málo ví, on je v těchto záležitostech vůči vlastním velmi tvrdý. Budiž mu to ke cti.

Jsem často dotazován na můj osobní vztah s Andrejem Babišem. To je nepochybně zajímavé téma. Šlo o čistě pracovní…

Zveřejnil(a) Vladimír Kremlík dne Sobota 15. února 2020

Uměl naslouchat

Měli jsme často velmi otevřené výměny názorů, vždy jsem mu řekl co mi vadí. Uměl naslouchat. Do skutečného střetu jsme se dostali jen v souvislosti s řízením skupiny Českých drah a ŘSD. Moje představy o personálním obsazení byly jiné, jak v lidech, tak čase změn. Vždy jsem preferoval v řídících pozicích státních společností osobnosti, skutečné manažery, lidi s přesahem a mezinárodní zkušeností. Často i lidi s jiným názorem. Prosadil jsem si jen Pavla Kysilku jako předsedu dozorčí rady Českých drah a jsem za to vděčný. Střet názorů a hledání kompromisu je základem úspěchu. Korektně musím říci, že se mi pan Andrej Babiš za jedno jím doporučené jméno omluvil. A on se zase moc neomlouvá. Vždy jsem Andreje Babiše respektoval, avšak neadoroval, zároveň jsem dalek laciné kritiky. Každý člověk má chyby. Vedle personálních věcí jsem vždy chtěl prosazovat určitou vizi, a to napříč politickým spektrem. Já nejsem typ co bude kritizovat opozici za každou cenu, já musel hledat ad hoc řešení.

V jeho okolí jsou různí lidé

Měl jsem silné výhrady k jedné osobě z okolí pana premiéra Babiše a netajil jsem se tím. V okolí pana premiéra je rovněž osoba, které si velmi vážím, které plně důvěřuji a která mi hodně pomohla. Ať již v názorech na řešení budoucnosti nebo osobních/partnerských věcí. Pokud se s Vámi sejde osoba, která má k premiérovi pracovně snad nejblíže, a řekne skutečný názor na věc, pomůže to v rozbouřené době hodně. A nebyla to jen úlitba vůči mé osobě. Často Vám pomohou lidé, od kterých to nečekáte… Zároveň jsem vždy vycházel z elementární důvěry v podřízené kolegy. Lidé pracující pro stát na ministerstvech a úřadech mají neuvěřitelný potenciál, jsou to srdcaři. Mají nápady, chtějí posunovat tuto zemi, jen jim v tom nesmíme bránit.

Subjektivním pohledem asi mnohé zklamu

Tak jako každému mi vadila u Andreje Babiše ta jeho až “posedlost” různými drby a anonymními zprávami. Ale musím uznat, že se to lepšilo, ověřoval si informace. Možná, že mým subjektivním pohledem na Andreje Babiše mnohé zklamu, možná, že někteří čekají zhrzenost či zatrpklost, ale k tomu není důvod. Nikdy jsem neměl tolik pracovních nabídek a zakázek jako nyní. Nemám důvod být zatrpklý, získal jsem know-how, životní zkušenosti a kontakty. Člověk má mít pokoru i vděčnost. Spíš si kladu otázky o směřování této země, o jejím ukotvení, o slibech, které nikdy nikdo nesplní. Jsem rád, že brzy budu moci všechny otevřené věci vysvětlit a uzavřít jednu životní etapu. Mimochodem, přišly i nabídky vstoupit do politiky.

Redakčně zpracoval Rudolf Hruboň