Domácí

VYŠETŘOVÁNÍ: Američtí piloti způsobili loňskou nehodu v Pardubicích

Úřad pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) dokončil vyšetřování loňského incidentu, kdy Boeing 737-800 patřící americké společnosti Swift Air na lince Smartwings z Heraklionu do Pardubic vyjel po přistání z dráhy a skončil v trávě (viz ZDE). Podle vyšetřovatelů šlo o chybu pilotů.

Piloti si povídali a nesoustředili se na přistání

Nehoda, která se stala loni 1. srpna, se obešla bez zranění a škody. Podle vyšetřování šlo o chybu pilotů, kteří porušili několik předpisů. „Letoun přelétl práh dráhy ve větší výšce a dosedl cca 600 m za dotykovou zónou. Posádka neprovedla ve výběhu na zbývajícím úseku použitelné délky pro přistání RWY 27 správně dobrzdění letounu a letoun vyjel cca 12 m hlavním podvozkem do nezpevněného předpolí,“ shrnuli nehodu vyšetřovatelé. Letadlo pilotoval druhý pilot, kapitán převzal řízení až těsně před přistáním poté, co zpozoroval mokrou ranvej a začalo být jasné, že přistání nemusí dopadnout dobře.

Zpráva řeší i způsob komunikace posádky: až do rychlosti 80 uzlů byla podle zprávy zaměstnána „tématy a komunikací, které neměly přímý vztah k provedení letu“. Při přistávání se má posádka ale plně soustředit na samotný let. „V případě obou členů letové posádky probíhala živá diskuze o tématech, která neměla přímý vztah k provedení letu a tímto odvrátili pozornost od svých funkčních povinností. Piloti z důvodu vzájemného rozptylování se nepodstatnými tématy přestali být tzv. „uvnitř letu“ a spoléhali se pouze na rutinní přístup a povrchní hodnocení rizik,“ konstatuje zpráva.

Posádka letadla svádí vinu na aquaplaning

Kapitán letadla jako předpokládanou příčinu uvedl, že voda ve střední části ranveje údajně způsobila kontinuální efekt klouzání po vodě. Vyšetřovatelé ale za příčinu vyjetí z dráhy označili hlavně chybu pilotů. Podle zprávy neprovedli výpočet výkonnosti letounu na přistání. Dispečer pardubického letiště je upozornil, že ranvej je mokrá. Přistání prováděli ručně bez pomoci přístrojů, takže nemohli mít relevantní a správné informace o trajektorii letu. Přistání letounu tak musel provést pilot pouze podle vlastního propočtu a odhadu.

Pochybná americká letecká společnost

Letadla americké společnosti Swift Air vypomáhají Smartwings třetím rokem přes letní sezónu a nejde o jejich první incident v barvách české společnosti. Loni měla stejná společnost další incident na Krétě, když zavadilo letadlo zadní částí trupu o dráhu. V minulosti byla společnost vyšetřována americkou vládní agenturou FAA, která dohlíží na bezpečnost letecké dopravy ve Spojených státech, z důvodu lživých výpovědí jejich zaměstnanců při vyšetřování nehody z roku 2008. V roce 2011 musela společnost dokonce pozastavit na několik měsíců svoji činnost.

Zdroj: Wikipedia.org

Rudolf Hruboň